niedziela, 8 marca 2015

SZTUKA CZYTANIA: Folkowo

Przyznaję się, że w ubiegłym tygodniu nie przeczytałam żadnej książki. Nie pojawił się też wpis książkowy - mogłam co prawda napisać o jednej z książek przeczytanych we wcześniejszych tygodniach, które jeszcze nie pojawiły się na blogu, ale byłam zajęta czym innym i nie starczyło mi czasu. Mam nadzieję, że to się zmieni w nadchodzącym tygodniu (to znaczy mam zamiar się poprawić). Tymczasem, jak w każdą niedzielę zapraszam na kolejny odcinek "Sztuki czytania". A ponieważ dziś wypada Dzień Kobiet, paniom, które pojawiały się chyba we wszystkich dotychczasowych wpisach w tym cyklu, daję wolne (choć na prezentowanym dziś obrazie występuje również istota płci żeńskiej).


*** Izsák Perlmutter (1866-1932), "W białej izbie" (1907-1910)***


O węgierskim malarzu Izsáku Perlmutterze nie wiem nic oprócz tego, że pochodził z rodziny żydowskiej i studiował w Budapeszcie i Paryżu. Oraz, że często malował chłopów i wnętrza wiejskich chat. A ponieważ ja bardzo lubię folkowe wnętrza, bohaterką dzisiejszego odcinka została dziewczynka czytająca przy stole w białej izbie. (Tytuł przetłumaczyłam sama, nie wiem, czy na Węgrzech funkcjonował taki termin jak "biała izba" - w każdym razie chodzi o ten pokój, który służył celom wyższym).

A o tzw. "literaturze kobiecej" (taki temat sam się dzisiaj nasuwa) być może napiszę za rok.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz.